Alusharidusepedagoogide täienduskoolitus 2011
Eesmärk: Projekti eesmärk on läbi koolituse: Keeleõppe arendamine ja toetamine koolieelses lasteasutuses anda lasteaedade pedagoogidele uusi teadmisi ja oskusi, kuidas toetada laste eesti keele omandamist ning luua turvalist keskkonda.
Sihtrühm: Hanke sihtrühma moodustavad 60 pedagoogi, kes töötavad koolieelsetes lasteasutustes erinevates Eesti maakondades ja tegelevad eesti keelest erineva emakeelega lastega. Sihtrühmaks on nii eesti keelest erineva õppekeelega lasteasutuste õpetajad, kui ka eesti õppekeelega lasteasutuste õpetajad, kus on eesti keelest erinevat emakeelt kõnelevad lapsed.
Kestvus: Projekti viiakse ellu 26.07.2011 kuni 31.01.2012, koolitused Narvas toimuvad ajavahemikus 30.09.2011-28.012012 ja Tallinnas vahemikus 07.10.2011-28.01.2012.
Sisu: Alushariduse pedagoogide täienduskoolitus toetab ja täiendab õpetajate pedagoogilist ettevalmistust, akadeemilisi teadmisi ja praktilisi oskusi laste vajadustest lähtuvalt keelekeskkonna loomisel ja lõimitud ning lapsekesksete õppe- ja kasvatustegevuste rakendamisel.
Tulemused: Projekti tulemusena koolitatakse Narvas ja Tallinnas, kaks rühma, kummaski vähemalt 30 koolitatavat, kokku vähemalt 60 koolieelse lasteasutuse pedagoogi, kelle igapäeva töö on seotud eesti keelest erineva emakeelega lastega.
Kursuse läbinu:
- teab, mis on varane kakskeelsus ja millised on varases eas teise keele õpetamise iseärasused;
- oskab arvestada lapse erivajadusi, teostada koostööd tugispetsialistidega ja koostada individuaalset õppekava;
- teab, kuidas toetada lapse keeleõpet koostöös lapsevanematega ning arvestada pere kultuuritausta;
- teab, kuidas kavandada ja luua lapsest lähtuva, mängulise ja arendava kasvukeskkonda keeleõppe toetamiseks;
- oskab kavandada õppe- ja kasvatustegevused lähtuvalt lasteasutuse õppekavast ning koostada õppe- ja kasvatustegevuse kavasid, kus keeleõpe on lõimitud teiste õppe- ja kasvatustegevuse valdkondadega;
- teab, kuidas teostada koostööd rühma personali ja teiste õpetajatega laste keeleõppe toetamisel;
- oskab rakendada keeleõppes lapsest lähtuvaid meetodeid ja viise (sh mäng, grupitöö, aktiivõpe, individualiseerimine jne) ja kujundada mängulist ja arendavat kasvukeskkonda;
- oskab kasutada ja valmistada erinevaid mänge ja õppematerjale vastavalt lapse keeletasemele ning vanusele;
- oskab hinnata lapse arengut, sh koolivalmidust keele ja kõne ning eesti keele kui teise keele valdkonnas, oskab koostada koolivalmiduskaarti.
Taust: Eesti alushariduse eesmärk on igakülgne ja terviklik lapse areng loomaks eeldused kõnelemis-, arvutamis- ja kirjutamisoskuse omandamiseks. Teisisõnu loob algusharidus läbi lapse potentsiaali arendamise üldised eeldused õppeks järgnevates kooliastmetes.
Varane riigikeele õpe muukeelsetele lastele on uues koolieelsete lasteasutuste riiklikus õppekavas olulisel kohal. Teise keele omandamisel on oluline roll turvalisel ning lapse arengut arvestaval keskkonnal. Õpetajakoolituse raamnõuete järgi on oluline, et õpetaja oskaks luua turvalise, arengut soodustava ning üksteist toetava õpikeskkonna, seda ka heterogeenses rühmas, samas toetades lapse kohanemist eesti kultuuriruumis väärtustades lapse emakeelt ja kultuuri. Käesoleva hanke eesmärgiks on anda lasteaedade pedagoogidele uusi teadmisi, kuidas aidata ja toetada laste eesti keele omandamist.
Pidades silmas, et mida varem alustatakse keeleõpet, seda edukam see on, on oluline, et juba lasteaias äratataks lastes huvi eesti keele vastu ning toetataks valmidust eesti keeles suhtlemisel.
Muu info (täpsemalt koolitusest): koolituse: Keeleõppe arendamine ja toetamine koolieelses lasteasutuses maht on 4EAP-s (104 tundi), millest auditoorne töö moodustab 84 tundi (sh lasteaias toimuva eesti keele tegevuse vaatlus) ja iseseisev töö 20 tundi.
Koolituse viivad läbi Narva kolledži õppejõud: Tatjana Sile, MA, Pille Lille, MA, Anna Golubeva, MA, Diana Kuntor, MA, Ene Kurme, MA, Nelly Randver, MA, Heli Adamovitš, MA, Lehte Tuuling.
Kontaktisikud: Mai-Liis Palginõmm, Mai-Liis.Palginomm [ät] ut.ee, +372 35 60 608, +372 555 88 171
Toetajad: Koolitust rahastab Haridus- ja Teadusministeerium ning hanke korraldas Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutust Meie Inimesed.