Kooltusjärgne nõustamine
ENNE NÕUSTAMIST NÕUSTAJA:
- tutvub koolituskavaga ja osalejate tagasisidega;
- sõnastab koos koolitajatega nõustamisel tähtsustatavad koolitusideed;
- teavitab nõustatavat koolitusel kokkulepitud nõustamisvisiidi toimumisest, palub nõustataval täpsustada oma ootusi;
- kooskõlastab nõustatavaga nõustamise toimumiskoha ja aja;
- täpsustab eelkontakti käigus vajalikku informatsiooni nõustatava kohta:
• kui vanade laste õpetaja; mis aine õpetaja; kui pika staažiga õpetaja/keelekümblusõpetaja jm;
- häälestab ennast nõustamisprotsessiks:
• eesmärgistab enda jaoks konkreetse nõustamisjuhtumi;
• plaanib esialgse nõustamisprotsessi kestuse, meetodid, eeldatava tulemuse, oma ajaressursi jm;
• häälestub LAK-õppe põhimõtetele, meenutab nõustamismetoodikat;
• tutvub vajadusel koolituse materjalidega;
• meelestab/häälestab ennast positiivselt loodavale kontaktile ja nõustaja rolli astumisele.
NÕUSTAMISE KÄIGUS NÕUSTAJA:
- häälestab nõustatavat koostööle, vajadusel tegeleb tema tunnetega;
- sõlmib suulise lepingu konfidentsiaalsuse jm nõustamise tingimuste kohta;
- täpsustab koos nõustatavaga nõustamisprotsessi käigu, meetodid, ajaraamistiku jms;
- järgib humanistliku ja dialoogilise nõustamise põhimõtteid;
- kasutab õpetaja professionaalset ja isiksuslikku arengut toetavaid nõustamismeetodeid ning -oskusi (aktiivne kuulamine, selge eneseväljendamine jmt);
- aitab nõustataval nõustamisprotsessi eesmärgistamisel ja fookuse leidmisel luua seoseid läbitud koolitusega;
- suunab nõustatavat eneserefleksioonile; koolitusjärgseid muutusi professionaalselt analüüsima ja vastutust võtma koolitusel kogetu rakendamise eest;
- aitab nõustataval kavandada koolitusel pakutu rakendamist esilekutsuvaid tegevusi;
- lõpetab kontakti nõustatavaga, korrates üle olulised kuupäevad ja tulevased eesmärgid, vajadusel lepib kokku uue kontakti aja;
- uurib nõustatava ootuste täitumist ja võimalikku rahulolematust ning tegeleb veel tema tunnetega;
- tunnustab ja innustab nõustatavat.
PÄRAST NÕUSTAMISVESTLUST:
- vormistab teatise nõustamise toimumise kohta;
- planeerib aja eneserefleksiooniks;
- reflekteerib oma nõustamistegevust kirjalikult;
- fikseerib iseendale vajaliku info nõustamisprotsessi kohta;
- annab üldistatud tagasiside piirkonna nõustamiskoordinaatorile (nõustamise põhiteemad; milliseid aspekte soovitab arvestada tulevikutegevuste kavandamisel jmt);
- hoiab nõustatavaga järelkontakti (kuidas tema areng kulgeb; kellele kavatseb veel nõustamist soovitada);
- kavandab ja viib ellu oma enesetaastamist ja arengut tagavaid tegevusi, osaleb supervisioonigrupis jmt.