Nõustaja rollikirjeldus
NÕUSTAJA ÜLESANNE
Nõustaja ülesanne on nõustamisprotsessi vahendusel suunata õpetaja reflekteerima ning kavandama oma professionaalset ning isiksuslikku arengut. Nõustaja loob nõustamisdialoogis tingimused selleks, et õpetaja jõuaks oma õpetajategevuse mõtestamise, eesmärgistamise, uute lahenduste kavandamise ning arenguvajaduste sõnastamiseni, mõistaks muutuste vajalikkust oma professionaalses tegevuses.
NÕUSTAJAKS SAAMISE EELDUSED
Nõustaja:
on läbinud nõustajate väljaõppe I ja II astme täieliku programmi või sellega võrdsustatava nõustaja väljaõppe (dialoogilise nõustamise alusoskused; humanistliku nõustamisprotsessi aluseks olevad hoiakud; eneserefleksiooni käivitava nõustamisprotsessi ülesehitus; nõustatava professionaalse ja isiksusliku arengu toetamise meetodid; videotreening);
töötab või on töötanud lasteaias, koolis või muus haridusasutuses, väärtustab neid kogemusi positiivselt;
tunneb ja väärtustab lõimitud aine- ja keeleõppe põhimõtteid ja konstruktivistlikku õpikäsitlust;
tunneb ja väärtustab nõustamiskontseptsiooni;
on motiveeritud nõustama (selgitatakse välja individuaalse vestluse käigus);
võtab regulaarselt osa nõustajatele mõeldud täienduskoolitusest ja supervisioonist;
töökoormus ja töögraafik põhitöökohal võimaldab tal regulaarselt läbi viia nõustamiskohtumisi.
NÕUSTAJA PÕHITEGEVUSED
Nõustaja tähtsustab tegevustena nõustamisoskuste rakendamist ja täiendamist, eneserefleksiooni ja supervisiooni ning koostööd teiste nõustajatega.
Nõustaja hoolitseb selle eest, et ta on nõustatavaile kättesaadav ning nõustamisdialoog toimub mõlemale poolele sobival ajal ja sobivas kohas.
Nõustaja täpsustab eelnõustamise käigus nõustamisfookuse, räägib nõustatavaga läbi nõustamise üldise kulu, valib dialoogis kasutatavad meetodid ja võtted, prognoosib nõustamise pikkuse.
Nõustaja juhib nõustamisprotsessi, arvestab meetodite valikul ja oma käitumises nõustatavaga. Vt täpsustused Individuaalnõustamine ja rühmanõustamine.
Nõustaja peab nõustamispäevikut, mis on aluseks nõustamiskokkuvõtetele ja üleriigiliselt/piirkonnas olulistele ettepanekutele nii õppe korralduse ja õpetajate koolituse küsimustes kui ka nõustamise kontseptsiooni ja nõustamistegevuse korralduse küsimustes. Nõustaja järgib kogu nõustamisprotsessi ajal humanistliku ja dialoogilise nõustamise põhimõtteid ning kasutab õpetaja professionaalset ja isiksuslikku arengut toetavaid nõustamismeetodeid.
Nõustaja osaleb regulaarselt nõustajatele mõeldud üleriigilistes ja piirkondlikes üritustes, täienduskoolituses ja supervisioonis