Nõustamine koos tunni/tegevuse vaatlusega
ENNE NÕUSTAMIST NÕUSTAJA:
- kooskõlastab nõustamiskutse saamise järel visiidi nõustatavaga (asutuse juhtkonna teavitamine on nõustatava ülesanne);
- täpsustab eelkontakti käigus asjakohase informatsiooni nõustatava kohta:
• kui vanade laste õpetaja; mis aine õpetaja; kui pika staažiga õpetaja/keelekümblusõpetaja jm;
• millised on nõustatava ootused, ettekujutused ja vajadused nõustamise suhtes;
- viib läbi vaatluseelse vestluse, kus:
• täpsustatakse vaatluse eesmärki ja mõlemapoolseid ootusi;
• lepitakse kokku vaatlusfookus;
• arutletakse, kuidas vaatlus läbi viia, kuidas andmeid talletada ja tagasisidet läbi viia ning kooskõlastatakse vajalikud tingimused;
• täpsustatakse ajakava (sh tagasisidevestluse aeg ja kestus);
• sõlmitakse suuline leping konfidentsiaalsuse jm vajaliku osas;
- häälestab ennast nõustamisprotsessiks:
• eesmärgistab enda jaoks konkreetse nõustamisjuhtumi;
• planeerib esialgse nõustamisseansi kestuse, meetodid, eeldatava tulemuse, oma ajaressursi jm;
• häälestub LAK-õppe põhimõtetele, meenutab nõustamismetoodikat;
• tutvub vajadusel lisamaterjalidega (tunnikonspekt vmt);
• meelestab/häälestab ennast positiivselt loodavale kontaktile ja nõustaja rolli astumisele.
VAATLUSE KÄIGUS NÕUSTAJA:
- häälestab õpetajat koostööle;
- loob õpetajaga kokkuleppel kontakti õpilastega/lastega, esitleb ennast ja teavitab neid arusaadavalt oma kohaloleku eesmärgist;
- fikseerib fookusest lähtuvalt nii õpetaja kui (õpi)laste tegevust/käitumist hinnanguvabalt;
- fikseerib fookusest lähtuvalt meeldivaid ja häirivaid faktoreid;
- jälgib LAK-õppe põhimõtete rakendamist ning õpi- ja grupiprotsessi juhtimise võtteid ning teeb lühimärkmeid nähtava ja kuuldava kohta;
- peale vaatlust võtab aja, et vaatlusel nähtut hinnanguvabalt kirjeldada, seda mõtestada ja nõustamisdialoogi ülesehitust kavandada.
VAATLUSJÄRGSEL VESTLUSEL NÕUSTAJA:
- tegeleb õpetaja tunnetega ja aitab tal ümber lülituda tunni/tegevuse läbiviimiselt eneserefleksioonile;
- sõlmib suulise lepingu konfidentsiaalsuse jm nõustamise tingimuste kohta;
- käivitab tunnustavas võtmes õpetaja eneserefleksiooni esilekutsuva tagasisidevestluse:
• nõustatav toob vaadeldud tegevusest välja enda tugevad ja rahulolu pakkuvad küljed ning õnnestumised;
• nõustaja aitab teadvustada nõustatava enda rolli selles ning lisab hinnanguvabalt oma tähelepanekud vaatluse fookuses olnud hästi õnnestunud tegevuste kohta;
• nõustatav reflekteerib oma ebaõnnestunud tegevusi, toob välja rahulolematuse ja muud häirivad faktorid;
• nõustaja lisab hinnanguvaba kirjeldusena oma tähelepanekud selles osas ning tegeleb seejärel vajadusel nõustatava tunnetega;
• nõustatav esitab vaatlusfookusest lähtuvalt oma arenguruumi täiustamisele ja professionaalsetele muutustele suunatud tegevuste kava;
• vajadusel esitab nõustaja täpsustavaid küsimusi, aidates välja tuua, millal, mil viisil, kelle ja mille abil nõustatav kavakohaselt tegutseb;
- lõpetab kontakti nõustatavaga, korrates üle olulised kuupäevad ja tulevased eesmärgid;
- uurib nõustatava ootuste täitumist ja võimalikku rahulolematust ning tegeleb veel tema tunnetega;
- tunnustab ja innustab nõustatavat.
PÄRAST VAATLUSJÄRGSET VESTLUST NÕUSTAJA:
- võimalusel tänab ja tunnustab haridusasutuse juhtkonda nõustamisvõimaluse eest;
- vormistab teatise nõustamise toimumise kohta;
- planeerib aja eneserefleksiooniks;
- reflekteerib oma nõustamistegevust kirjalikult;
- fikseerib iseendale vajaliku info nõustamisprotsessi kohta;
- annab üldistatud tagasiside piirkonna nõustamiskoordinaatorile (nõustamise põhiteemad; milliseid aspekte soovitab arvestada tulevikutegevuste kavandamisel jmt);
- hoiab nõustatavaga järelkontakti (kuidas tema professionaalne areng kulgeb; kellele kavatseb veel nõustamist soovitada jmt);
- kavandab ja viib ellu oma enesetaastamist ja arengut tagavaid tegevusi, osaleb supervisioonigrupis jmt.