Tartu Ülikooli Narva kolledži poolt koolidele pakutavad loengud 2018/2019 õppeaastal
Loengud kestavad 1,5 tundi (2*45 min) ning on koolidele tasuta. Loenguid loetakse koolide tellimusel TÜ Narva kolledži ruumides. Narvas asuvatel koolidel on võimalik tellida loengud ka oma kooli. Teiste puhul seda võimalust kahjuks pakkuda ei saa, kuna õppõejõud on tihedalt seotud õppetööga Narvas ega pääse kergesti liikuma.
Huvitatutel palume võtta ühendust: college [ät] narva.ut.ee
Lektor: Aet Kiisla, MScKirjeldus: Vanasti käskisid õpetajad lastel korralikult istuda ja ei lubanud niheleda. Tänapäeval teadlased ja füsioterapeudid, vastupidi, soovitavad niheleda ja asendeid vahetada. Pole olemas ühte ideaalset asendit - ei istudes, seistes ega lamades. Halvaks loetakse sundasendeid. Loengus räägime ja proovime järgi erinevad viisid kuidas õppetööd segamata või hoopis seda rikastades saab tunnis niheleda. Loengu ideaalpikkus on 45 minutit, pikema aja puhul lisandub rohkem tegevusi ja teema laieneb igapäevase liikumise võrra.Valdkond: Füsioloogia/inimese õpetusKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Aet Kiisla, MScKirjeldus: Inimese elu on jagatud erinevate rollide vahel. Iga roll ei tarvitse ilmtingimata meid õnnelikuks teha, aga mõni roll peaks. Meie otsustada on kindlasti see, millist tööd teeme. Räägime, kuidas valida ametit. Räägime, kuidas püsida terve elu kestel õnnelik ja mitte manduda igavaks muutunud töö tõttu. Räägime ka sellest, kuidas planeerida oma erinevate rollide tasakaalu ja kuidas need üksteist toetada võiks.Valdkond: KarjääriplaneerimineKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Aet Kiisla, MScKirjeldus: Ilmselt samamoodi nagu süüakse elevanti - tükk tüki kaupa. Liiga sageli kõlavad kodanikualgatused ja aktiivse kodaniku kirjeldused liiga glamuurselt. Suurte ja glamuursete tegude eest saab glamuurseid auhindu, aga tegelikud ja kestvamad muudatused ühiskonnas tuginevad sageli hoopis väikestel tegudel. Räägime viisidest, kuidas ühiskonda ka kõige väiksemate teemade kaudu endale meeldivas suunas mõjutada. See ei peaks olema eesmärk omaette vaid elu loomulik osa.Valdkond: ÜhiskonnaõpetusKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Olga Burdakova, PhDKirjeldus: В лекции дается обзор истории реформирования русской орфографии: от Петровской реформы русского письма до реформы в ХХ веке. Обсуждается вопрос о том, будет ли реформирована русская орфография в ближайшем будущем.Valdkond: Vene filoloogiaKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Olga Burdakova, PhDKirjeldus: Лекция знакомит с современным источником лингвистических исследования (Национальным корпусом русского языка) и представляет возможности его использования в исследовательской работе гимназистов.Valdkond: Vene filoloogiaKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Olga Burdakova, PhDKirjeldus: Лекция об истории русских имен, отчеств ифамилий. В лекции дается обзор дохристианских имен, описывается история христианизации древнерусского именника, возникновения и укрепления отчеств, появления русских фамилий.Valdkond: Vene filoloogiaKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Ülle Säälik, PhDKirjeldus: Inimese identiteet on põnev ja mitmekülgne. Arusaam sellest, kes ja milline ma olen või tahan tulevikus olla muutub elu jooksul. Oma mina mõistes ja muutuste seaduspärasusi tundes oleme enesekindlamad ning suudame elu keerdkäikudega kergemini toime tulla. See identiteedi lühikursus koosneb aktiivtöödest, diskussioonidest ja haaravast loengust, mis ei anna valmis vastuseid, vaid suunavad õppijat enese ja oma mõtlemise üle arutlema.Valdkond: Psühholoogia, inimeseõpetusKooliaste: Gümnaasium / põhikool
Lektor: Ülle Säälik, PhDKirjeldus: Inimestevahelistes suhetes tekitab palju probleeme ja konflikte see, et me ei mõista, miks teine inimene just nii või teistmoodi reageerib või käitub. Põhjuseks võib tihtipeale olla see, et tema eluperioodi vajadused on täitmata, mis võib põhjustada erinevaid raskusi suhtlemisel, sh agressiivsust. See kursus annab lühiülevaate inimese eluperioodidest ning nende perioodide olulisematest arenguülesannetest. Kursus aitab mõista nii väikelapse jonni, teismelise trotsimeelsuse, aga ka eaka inimese kibestumise põhjuseid.Valdkond: Psühholoogia, inimeseõpetusKooliaste: Gümnaasium / põhikool
Lektor: Kristina Kallas, PhDKirjeldus: OECD hinnangul kaob järgneva 20 aasta jooksul tööturult ära ligi 9% ameteid. Need kas asendatakse tehisinellektiga või uus ühiskonnakorraldus neid enam lihtsalt ei vaja. Kuidas me oskame ette ennustada, mida peame me 7-aastaselt kooli minnes õppima hakkama, et 20 aastat hiljem olla õnnelik, saada eluga hästi hakkama? Kas vastab tõele, et kõik peaks õppima matemaatikat ja rohkem reaalaineid, või on siiski lootus ka neil, keda huvitavad keeled ja kirjandus? Loengus arutletakse tuleviku ühiskonnakorralduse, tulevikutöö iseloomu, selleks vajalike oskuste ja teadmiste üle.Valdkond: Ühiskonnaõpetus / karjääriplaneerimineKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Kristina Kallas, PhDKirjeldus: Eesti ühiskonna lõimutuse probleem on olnud üleval juba alates 1991.aastast. Paljud, nii eestlased kui eestivenelased leiavad, et meil ei ole selles vallas suurt edu olnud. Aga kas see ikkagi on tõsi? Mida näitavad sotsioloogilised uuringud, kuidas Eesti ühiskonna lõimumise protsess on kulgenud? Mis on veel need takistused, mis sellel teel ees seisavad? Loengus arutletakse Eesti ühiskonna lõimumise väljakutsete üle, õpitakse mõistma ja tõlgendama sotsioloogilise küsitluste ja uuringute tulemusi.Valdkond: Ühiskonnaõpetus, sotsiaalteadusedKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Nina Raud, PhDKirjeldus: The lecture gives an overview of contemporary English literature themes and topics. Literature texts of contemporary writers (prose, drama, poetry) will be studied as examples of how literature can be used to support English language learning.Valdkond: English language and literatureKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Nina Raud, PhDKirjeldus: The lecture introduces methodology of conducting school research in English on the topics of language and literature (English philology). The procedure from start to finish, incl. academic writing conventions, will be in the focus of the lecture.Valdkond: English language and literatureKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Olga Orehhova, MAKirjeldus: How did you acquire your English pronunciation? Do you speak with a British or American accent? Does "British English" mean the "Queen's English", "Oxford English" or "London English"? This lecture will give an overview of a variety of accents in English and introduce the Standard Southern British English accent and some contemporary changes in this variety of English pronunciation.Valdkond: English PhoneticsKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Maria Žuravljova, MA Kirjeldus: Meeskonnatöö on igapäevaelu väga oluline osa. Paljudes töökuulutustes ja tööjuhendites on sees eeldusena nõutav meeskonnatöö oskus. Mis aga see oskus tähendab? Vastused leiame koos läbides seiklustreeningu meeskonnaga.Valdkond: NoorsootööKooliaste: Gümnaasium
Lektor: Maria Žuravljova, MA Kirjeldus: Kõigil inimestel on inimõigused. Oma õiguste tundmine pakub kaitset ja enesekindlus. Arutleme laste õigusi ja inimõigusi ning seda, miks nad on olulised ja teeme kindlaks õiguste piiranguid ja rikkumisi.Valdkond: Noorsootöö / ühiskonnaõpetusKooliaste: Gümnaasium