Parimate praktikate kogumik uus-immigrantõpilaste toetamiseks
MISA projektikonkursi „Avali meeli“ alavaldkond: Metoodiliste materjalide väljatöötamine uusimmigrant-õpilaste eesti keele õppe toetamiseks
Sihtrühm: Materjali otsene sihtrühm on eesti õppekeelega koolides õppivate välismaalt saabunud, sh Euroopa kolmandate riikide kodanikest õpilaste õpetajad, koolijuhid, õpetajakoolitajad, haridusametlikud ja teised valdkonna töötajad.
Kestvus: august 2010 – oktoober 2011
Tegevused: Projekti peamised tegevused koosnevad küsitluse läbiviimisest, selle analüüsist, analüüsi tulemuste põhjal artiklite kogumiku kirjutamisest ning seejärel selle publitseerimisest ning avalikust esitamisest ja sihtasutusele üle andmisest. Projekti kestel ning artiklite kirjutamise kestel konsulteeritakse ka haridusametnike ning õpetajakoolituse spetsialistidega.
Tulemused: Projekti otseseks eesmärgiks on koostada ja tiraŸeerida käsiraamat (500 eks.), mis toetab eelkõige uusimmigrantidest õpilaste õpetajaid ja koole. Kogumik sisaldab endas parimaid praktikaid ning analüüsi, milline metoodika ja töövõtted töötavad ja millised mitte, millised on tüüpilised kitsaskohad ja kuidas nendega toime tulla.
Eesmärk: Projekti eesmärk on koostada eesti keelest erineva emakeelega õpilaste õpetajatele abimaterjal-kogumik, kuidas tulla toime eesti keelest erineva emakeelega õppuritega. Käsiraamat on mõeldud abimaterjalina nii konkreetsele õpetajale, kes soovib ennast täiendada ja oma edasist tegevust seoses uusimmigrant õpilas(t)ega planeerida, kui ka erinevate tulevaste täienduskoolituskursuste tarbeks õppe- ja arutelumaterjalina. Kogumik on abiks koolijuhile ja kooli omanikule töö korraldamisel uusimmigrant õpilastega.
Kogumik hõlmab endas senised uusimmigrant-õpilasi õpetavate koolide parimad praktikad, edulood, õppetunnid, tõhusaks osutunud töövõtted ja metoodilised näpunäited, sellest kuidas toetada eesti keelest erineva kodu- või emakeelega laste õpet üldhariduskoolides, soodustada nende osalemist eestikeelses õppetöös ning aidata neil kohaneda koolis ja Eesti ühiskonnas. Materjal tugineb uusimmigrantidest lastega kokkupuutunud koolide senistele kogemusele õppekorralduse vallas ning see kogutakse läbi küsitluste erinevates koolides. Vajadusel viiakse läbi ka täiendavaid intervjuusid.
Taust: Kui 2006/2007 õppeaastal õppis EHISe andmetel üldhariduskoolides 77 uusimmigrandist last, siis 2009.a andmete järgi on nende hulk kasvanud üle kahe korra 188 lapseni ning puudutab see kokku 49 kooli ehk umbes 8,5% kogu Eesti üldhariduskoolidest.
Selline kiire uusimmigrant-kooliõpilaste arvu kasv kahe aasta jooksul annab tunnistust teema olulisusest ning võib arvata, et mida aeg edasi, seda enam neid Eesti koolidesse lisandub. Kuna uusimmigrandist lapsel on Eesti Vabariigi seaduste järgi kanda samasugune koolikohustus ja õigus omandada haridust, peavad riik ja omavalitsus tagama koolide valmisoleku neid lapsi vastu võtta.
Uusimmigrantidest laste lisandumine kooli võib toimuda ootamatult, keset õppeaastat, lisaks ei pruugi laps osata sõnagi eesti keelt või üldse mõnda muud keelt peale oma emakeele. Ka sellistes tingimustes peavad õpetajad olema suutelised õppetööd läbi viima, olenemata sellest, kas õpilased on seitse või seitseteist aastat vanad.
Uusimmigrant-õpilaste teemaga on hakatud tõsisemalt tegelema suhteliselt hiljuti. Alates 2004. aastast on koostatud mitmeid materjale, mis puudutavad uusimmigrante ja nende laste haridust, kuid hetkel ei ole veel konkreetselt nooremates kooliastmetes õppivate uusimmigrant-õpilaste tarbeks õppematerjale publitseeritud. Seni on töös tuginetud peamiselt eesti kui teise keele ning lõimitud aine- ja keeleõppe metoodikat tutvustavatele materjalidele, kuid pidades silmas uusimmigrantidest õpilaste eripära, on vajalik välja töötada nendele individuaalne lähenemine ning spetsiaalsed õppevahendid, mis võtavad arvesse nii nende teistsugust keeletaset kui ka kultuurilist ja hariduslikku tausta.
Seni ei ole veel koondatud materjale, mis puudutavad otseselt kooli ja õpetaja tööd uusimmigrantidest õpilastega ning mis pakuvad konkreetset tööjuhendit toimivatest viisidest. Just kavandatav parimate praktikate kogumik uusimmigrantide õpetamisel on esmakordne, uuenduslik ja vajalik materjal. Materjali sihtgrupiks on nii need koolid, kus juba uusimmigrant-lapsed õpivad kui ka need koolid, kus veel ei õpi uusimmigrantidest lapsi. Materjal koondab mitme kooli lähenemisi ja parimat praktikat, et koolidel oleks võimalik õppida teiste tegemistest ning võtta kasutusele juba ennast õigustanud lähenemised.
Kindlasti aitab projekt kaasa ka omavahelise suhtlemise suurendamisele nende koolide vahel, kus õpivad uusimmigrantidest õpilased ning toetab õpetajate omavahelist suhtlust.
Projekt viiakse läbi Euroopa Kolmandate Riikide Kodanike Integreerimise Fondi, Kultuuriministeeriumi ning Integratsiooni ja Migratsiooni Sihtasutuse Meie Inimesed toel.